top of page

גירושין – "ממלחמה לשלום"

שרון כהן, עו"ד ומגשר

גירושין נתפסים לרבים מאיתנו כהליך רווי ב"מלחמות" יצרים, כבוד ואגו, ולא בכדי. עם המספר ההולך וגדל של הזוגות המתגרשים במדינת ישראל, לא אחת אנו נחשפים לחברים או למשפחה מן המעגל הקרוב או הרחוק שעברו הליך של גירושין, ולצערנו סיפורים אלה אינם תמיד מלבבים בלשון המעטה .

כבר רבים וטובים חזרו על הקלישאה כי המרחק בין אהבה ושנאה הוא כחוט השערה. כנראה שבענייני המעמד האישי בכלל ובענייני גירושין בפרט, סיסמא זו מקבלת משנה תוקף .

במציאות המשפטית הנוהגת כיום על פי חוק, ניראה לעיתים כי חששות אלה מובנים. בין היתר הדבר נובע ממרוץ הסמכויות שיש לבתי המשפט לענייני משפחה ולבית הדין הרבני בענייני הגירושין . ולכן, מזדרזים הזוגות המתגרשים לפתוח מהר ככל הניתן בהליכי הגירושים הקשורים בין היתר למזונות הילדים, משמורת הילדים וכיוצא בזה, לערכאה הנוחה להם לאור היעוץ המשפטי שהם מקבלים, מתוך המחשבה שכך "יתפסו" סמכות במקום הנוח להם, כשהם יוצאים מן ההנחה שמי שיוזם – ידו על העליונה.

סיבה חשובה לא פחות ל"מלחמות" אלה, כנראה היא כי חלק מן הזוגות המתגרשים שרויים במצב נפשי קשה, כאשר ההיגיון במלחמות אלה לצערנו מפסיק לשלוט ולעיתים היצר והרצון לנקום מכתיב המהלכים המשפטיים שננקטים .

לעיתים ייתכן ולא יהיה מנוס מלנקוט בהליך משפטי זה או אחר, על פי עיצת עורך הדין. אך אני סבור כי מספר קטן מדיי מן המתגרשים, חושבים על דרך פתרון אלטרניטיבית, הגיונית, מהירה, שמשרתת האינטרס של כל צד, לרבות האינטרס החשוב - שהילדים, ככל שיש לבני הזוג ילדים, לא יהיו חשופים ל"מלחמה" שמתנהלת בין ההורים לבין עצמם .

דרך זו היא הגישור. כיום בתי המשפט בישראל מעודדים מאוד פנייה להליך גישור- ובצדק. אלא שהחוק במדינת ישראל לא יכול לחייב את הצדדים לנהל הסכסוך בהליך של גישור, שכן לכך נדרשת הסכמת כל הצדדים.

לאחרונה הוגשה הצעת חוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (יישוב מוקדם של הסכסוך), התשס"ו-2006. על פי הצעה זו יועברו סכסוכים בבתי המשפט למשפחה ובבתי הדין הרבניים להליך של ישוב סכסוכים, כפי שהדבר נהוג בעולם. על פי ההצעה זוג המבקש לפתוח בהליך משפטי יחוייב להגיע ל"פגישת מידע, היכרות ותיאום" על מנת לנסות ליישב המחלוקות בדרכי שלום. מבלי להיכנס לפרטי ההצעה, יצויין כי לאחר פגישה ראשונה זו לא ניתן יהיה לחייב המשך הליך ישוב הסכסוך, שכן להליך כולו נדרשת הסכמה. ימים יגידו אם הצעה זו תתקבל .

מעבר להצעת החוק, ראוי שידעו הזוגות המתגרשים כי כבר כעת בחלק ניכר מן המקרים יש אלטרנטיבה להליך הגירושין, וראוי לדעתי, שיותר ויותר זוגות ינסו לטובתם, לטובת ילדיהם לסיים הנישואים בהסכם גירושין מוסכם שיבטיח האינטרסים ההדדיים של כל צד.

הכותב הינו עורך דין ומגשר העוסק בתחום דיני המשפחה והגירושין .

אין לראות בכתבה זו משום יעוץ משפטי, ואינו בא כתחליף לייעוץ משפטי

פוסטים אחרונים

הצג הכול

"המירוץ לגירושין" על האמת של "מירוץ הסמכויות"

שרון כהן, עו"ד כאשר בעל ואישה מתחילים בהליכי הגירושין, נראה שאחד מן המושגים המשפטיים הנפוצים ביותר הוא "מירוץ הסמכויות", שרבים מעניקים לו משמעות שאינה בהכרח תואמת את הדין הנוהג. אכן, עומדת בפני הבעל ו

מ"חזקת הגיל הרך" אל עבר אחריות הורית משותפת,על הורוּת שוויונית בענייני משמורת

על אודות תמורות בדין הנוהג שרון כהן, עו"ד בשנים האחרונות, יותר ויותר זוגות נשואים במדינת ישראל מתגרשים, וחלקם נוחלים כישלון בניסיונם לגשר על הפערים ולהגיע לשלום בית או להסכם גירושין מוסכם. לאור זאת, ה

bottom of page