top of page

השקעות ברומניה- דגשים מעשיים למשתמש

סוגיות בענייני השקעות ברומניה

עו"ד שרון כהן

ישראלים רבים השקיעו ומשקיעים ברומניה, בעיקר בתחום הנדל"ן, אך לא רק.

רומניה, הפגינה בשנים האחרונות יציבות כלכלית, מגמה יציבה של עליית מחירים והיא נחשבת לאחת מן המדינות עם שיעורי הצמיחה הגבוהים באירופה, דבר המתבטא כמעט בכל תחומי החיים ברומניה, אשר מורגשים היטב בשכבות רבות אצל האוכלוסיה הרומנית.

ולכן, ישראלים רבים שזיהו הפוטנציאל הגלום בשוק זה, נהנים מפירות השקעתם.

אחד מן הענפים המשמעותיים בו מושקע רבות הוא תחום הנדל"ן, כאשר כיום רכישת קרקעות חקלאיות מחוץ לערים החלה תופסת תאוצה מוגברת.

אך לא רק. עם עליית רמת החיים ברומניה, החלו חברות כלכליות קטנות כגדולות בפעילותן הכלכלית ברומניה, ובעניין זה נרשמו הצלחות לא מבוטלות.

למרות הנתונים המרשימים שהפגינה הכלכלה הרומנית, ולא פחות סיפור הצלחתם של יזמים ישראליים בה, ראוי להדגיש, כי כמו בכל פעילות כלכלית, הרי שגם ברומניה ולעיתים במיוחד ברומניה, חשוב לנקוט משנה זהירות בטרם כניסה להשקעה או לפעילות כלכלית זו או אחרת.

להלן מספר דגשים אשר ראוי לכל משקיע, בכל תחום ותחום ליתן דעתו, טרם השקעתו ברומניה:

1. מחקר שוק. כמו בכל פעילות, על כל יזם ומשקיע ללמוד נתונים חשובים על התחום אותו הוא חפץ לטפח. כך, אם משקיע מעוניין להתחיל פעילותו הכלכלית, עליו ללמוד היטב את דרישות השוק והסטנדרטים שהשוק מציב.

עיצה זו, למרות שנשמעת לכאורה ברורה מאליה, הסתבר כי משקיעים רבים "דילגו" על שלב חשוב זה, וסברו לעצמם שמה שטוב בישראל טוב גם לרומניה, אולם הם נחלו אכזבות קשות והפסדים כלכליים. כך, מוצר שנמכר היטב בישראל, לא בהכרח יצלח ברומניה, ועל כן חשוב לבחון השטח הספציפי היטב טרם ההשקעה.

2. היה משקיע חכם. עיצה זו נכונה כפליים בכל הקשור לרכישת נדל"ן. ומדוע? ישראלים רבים אשר מוצעות להם עסקאות נדל"ן, לרוב אינם מתמצאים בכל האיזורים, בדרכים ובפוטנציאל הקיים, אם בכלל, במקום זה או אחר. ולכן, מומלץ לחקור את האיזור (במיוחד נכון לגבי קרקעות חקלאיות), את הסביבה, התכנונים לעתיד ו"לא לרוץ אחרי העדר" שמשקיע במקום מסויים בלבד תוך התעלמות ממשתנים חשובים.

יש לזכור, עצם קיומם של ריבוי משקיעים (במיוחד ישראלים) באיזור מסויים, אינו מבטיח בהכרח תשואות גבוהות. ולכן, כדאי למשקיע לבחון בזהירות השקעת מיטב כספו.

3. בחינות ראשוניות בטרם השקעה. ישראלים רבים שלהם מוצעת רכישת נדל"ן ברומניה, לא נמנים בדרך כלל על קהל המשקיעים השגרתי אשר חי את השוק הרומני. לעיתים הצעות שנשמעות קוסמות בישראל, מתגלות כמפוקפקות כאשר מגיעים לרומניה, וחמור מכך- כאשר מתגלה כי המידע שנמסר בישראל מתגלה כלא נכון או לא מדוייק כאשר מגיעים לרומניה. ראוי להזכיר ולו בקליפת האגוז, כי הצעות רבות בתחום הנדל"ן מוצעות על ידי מה שקרוי "קבוצות רכישה", שמבלי להרחיב יתר על מידה בנושא רק אזכיר כי המדובר בעסקה סבוכה יותר ברמה המשפטית המחייבת זהירות כפל כפליים.

זאת ועוד. עלות הטיסות לרומניה כיום, על אף כניסתן של חברות צ'רטר, אינה נמוכה, והשהות ברומניה הופכת יקרה יותר ויותר. אי לכך, ראוי למשקיע לשקול פניה לגורם כלשהו שיוכל לסייע לו ברמת הבדיקה המקדמית טרם הגעתו לרומניה, על מנת לקבל אינדיקציות ואפילו בדיקות משפטיות אודות ההצעות שהוצעו לו, ולמנוע בכך עגמת נפש, טרחה, בזבוז זמן וממון.

4. ביצוע פעולות מול אנשי מקצוע רומניים. בשלב זה או אחר, לא יהיה תחליף לביצוע פעולות שונות על ידי צוות רומני מקומי, כגון עורכי דין, אנשי טאבו, נוטריונים ואנשי מקצוע אחרים תוך פיקוח ראוי. אולם, טרם בחירת צוות מקומי, כדאי להיעזר בהמלצות נייטרליות של בעלי ניסיון עם אותם אנשי המקצוע, וחשוב מכך- להתרשם מהם בעצמכם.

5. ביטוח אחריות מקצועית. בכל הקשור למשקיעי הנדל"ן, במיוחד לנדל"ן ברמות המחירים הגבוהות, חשוב לבחון כי לאנשי המקצוע הרומניים עמם הם עובדים יש ביטוח אחריות מקצועית. בסוגייה זו ניראה כי רבים לא נותנים עליה את הדעת. אולם, כיום בביצוע ההשקעות היותר יקרות ברומניה, חשוב להקפיד כי במיוחד עורכי הדין מצויידים בביטוח אחריות מקצועי ברמה מספקת ומעבר לכך, וזאת על מנת שאם חלילה נעשתה טעות על ידי איש מקצוע רומני זה או אחר, שתהיה "כתובת" לכך, בדמות ביטוח אחריות ראוי.

6. ייעוץ מס. ככלל, על כל משקיע ישראלי לזכור, כי שיטת המס הנהוגה כיום בישראל הינה שיטה לפיה עליו לשלם מס בישראל גם על רווחים מחו"ל. יחד עם זאת, מדובר בנושא חשוב וסבוך המחייב ייעוץ אמין של רואי חשבון, יועצי מס או עורכי דין ישראליים המצויים במיסוי בינלאומי, על מנת שיתנו דעתם למכלול היבטי המס, אך חשוב לקבל ייעוץ והכוונה מראש, ולא לדלג על שלב זה.

7. ביצוע הסכמים בישראל. כאשר משקיעים ישראליים פועלים באמצעות אנשי קשר ישראלים, בין שאלו יזמים המציעים נדל"ן ברומניה, ובין שאלו אנשי קשר שישמשו "ידם הארוכה" של משקיעים ישראלים ברומניה, לבצע מערך הסכמים בישראל שיסדיר מכלול היחסים, בדינים הנוהגים, סמכויות השיפוט וכן בקביעת בטוחות ראויות ככל שיידרש עוד בישראל, הכל בהתאם לנסיבות. יחד עם זאת, ראוי כי כל מערך החוזים או ההסכמים כגון אלו, יהיה מותאם לדין הרומני, בליווי מקצועי ראוי ברומניה, על מנת שאלו יהיו תקפים ברומניה ואף לעיתים לדאוג לתרגומים מאושרים במקרה הצורך.

8. אין "קיצורי דרך". כמו כל פעילות כלכלית המבוצעת, גם ברומניה, חשוב לפעול על פי השכל הישר, לא להיות שבויים בתפיסות עולם שגויות או חמור מכך ללכת שבי אחרי כל הצעה שמגיעה. יש לפעול בשיקול דעת עם ליווי אמין ללא לחצי זמן מיותרים שלעיתים באים על חשבון בדיקות נאותות שחיוני לבצען טרם כניסה לפעילות כלכלית, במיוחד למשקיע הקטן והבינוני המשקיע מיטב כספו.

9. ביצוע הפעולות על פי הדין הרומני. המשקיעים הישראלים אינם "ממציאי הגלגל" ברומניה, כל פעולה ופעולה הנעשית ברומניה עליה להתבצע בכל שלב על פי הדין הרומני, וזאת בניגוד למה שחינכו את חלקנו לחשוב. שכן, מערכת החוקים והדינים ברומניה הינה מסודרת, כאשר הכללים, החוקים, הנהלים וכו' חייבים להיעשות על פי חוקי רומניה. על כן החשיבות הגדולה בליווי מקצועי ראוי המתואם עם דיני רומניה.

אלו מהווים דגשים כלליים בלבד, וברור כי בכל תחום כלכלי שמשקיע מבקש להיכנס בו לפעילות ברומניה, קיים עולם ומלואו ודקויות, שעליו ללמוד ולבחון טרם השקעת מיטב הונו וכספו ברומניה.

אין חולק כי ההתפתחות ברומניה הינה מרשימה ביותר, ואכן הישגים לא מעטים נרשמו בשנים האחרונות, אך זאת בתנאי שמגמת הצמיחה תימשך כפי שהיא, דבר שאינו בשליטתו של היזם או המשקיע.

כך או כך, ראוי כי לפחות העניינים שכן בשליטת היזם או המשקיע יבוצעו כראוי תוך ליווי מקצועי ואמין.

· הכותב הינו עורך דין ומגשר ממשרד שרון כהן ושות', העוסק במשפט אזרחי – מסחרי, קניין רוחני וכן בליווי וייצוג משקיעים בעסקאות ברומניה.

· ליצירת קשר עם הכותב ניתן לפנות לאתר הבית : www.sc-lawoffice.com.

· אין לראות האמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ואין לראות בדברים אלה משום מצג כלשהו ביחס לשוק הרומני, אלא יש לראות בכתוב כהסבר כללי בלבד לא מחייב.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הקמת חברות ברומניה- דגשים מעשיים למשתמש

עו"ד שרון כהן לאור ההתפתחות הכלכלית המתרחשת ברומניה, נדרשים תושבים זרים, ביניהם ישראלים, להקים חברות רומניות לצורך ביצוע פעולותיהם השוטפות. במאמר זה אסקור בקליפת האגוז בלבד סוגיות בענייני חברות ברומני

השקעות נדל"ן ברומניה, מגמות חדשות

עו"ד שרון כהן מזה שנים משקיעים זרים שמים את יהבם בהשקעות נדל"ן ברומניה, בהם ישראלים רבים. בשנים האחרונות בכלל ובשלוש השנים האחרונות בפרט, עברה רומניה פיתוח כלכלי מואץ בתחומים רבים כאשר הנדל"ן הוא אחד

bottom of page