top of page

חברה עסקית, האם כבר התחלת פעילותך ברומניה?


מדריך קצר למשתמש

עו"ד שרון כהן*

חברות ישראליות רבות החלו פעילותן ברומניה, ולא בכדי.

רומניה הינה מדינה אשר שיעור צמיחתה הינו בהיקפים מדהימים ביחס לעולם המערבי.

למעשה, רומניה הינה אחת מן המדינות בעלות שיעורי הצמיחה הגבוהים ביותר באירופה, דבר שהתחזק עם כניסתה לאיחוד האירופי בינואר 2007.

רומניה זכתה להשקעות זרות בהיקפים חסרי תקדים. הערכות מדברות על סך של כ-8 מיליארד אירו בשנת 2006, וזאת בנוסף לכספים הרבים (וחסרי התקדים) שהוזרמו ושיוזרמו לרומניה מן האיחוד האירופי עד לשנת 2013 שיסתכמו בעשרות רבות של מיליוני דולרים.

מעבר להשקעות המאסיביות מן האיחוד, ארה"ב רואה ברומניה כמדינת יעד חשובה ביותר, בעלת השלכות אסטרטגיות ואזוריות, דבר אשר משליך באופן ישיר על השקעותיה בתחומים אסטרטגיים במדינה.

ההשקעות, הופנו בעיקר לתשתיות שהולכות ומתפתחות בקצב מדהים, וכן להשקעות בתחום הנדל"ן אשר רשם הצלחות בלתי נתפסות בשיעורן, לאור עליית המחירים המטאורית והיציבה שהופגנה בשנים האחרונות, וזאת לאור המחסור הגדול ביחידות דיור ברומניה.

על פי ההערכות, עדיין חסרות מאות אלפי יחידות דיור, וכ-350,000 אלף יחידות דיור בבוקרשט עצמה בלבד.

חשוב להדגיש כי כיום פעילות נדל"נית ענפה החלה להתבסס בפריפריות הקרובות והרחוקות לבוקרשט, והפעילות הכלכלית ברכישת קרקעות חקלאיות צוברת תאוצה אדירה, ועמה עליית המחירים.

יודגש, כי השלכות הצמיחה הכלכלית המתוארת מורגשות בתחומים כלכליים רבים הכוללים את תחומי הבנייה על כל נספחיו; מתן שירותים; תיירות; שיווק; פרסום; תקשורת צרכנות וכול אלו על קצה המזלג בלבד.

צמיחה זו מורגשות כמעט בכול רמות ושכבות הציבור ברומניה, ולא בכדי שיעור האבטלה ברומניה הופחת באופן משמעותי, והגיע לכ- 3% אבטלה בלבד בבוקרשט, וקצת למעלה מ-6% אבטלה בלבד בכל רומניה.

לאור נתונים אלה שהוצגו רק בקליפת האגוז, כניסתן המאסיבית של חברות קטנות כגדולות לרומניה לפעילות כלכלית שוטפת - מובנת.

למעשה, היקף פעילותן של החברות הישראליות הוא גדול ביותר ומתפרש על תחומים כלכליים רבים ומגוונים.

על מנת שחברה ישראלית תחל דרכה בשוק הרומני, מעבר לניתוח הכלכלי ומידת הכדאיות בשוק הרומני, עליה להכין תשתית ארגונית ומשפטית, כאשר לרוב הצעד הראשון מתבטא בהקמת חברה מקומית.

חברות כלכליות המתחילות דרכן ברומניה מחויבות לביצוע פעולות מסוימות בטרם תחלנה פעילותן. הפעולות הן שונות ומגוונות ועליהן נמנות: הקמת חברות רומניות;כאמור לעיל; שכירות נדל"ן; רכישת נדל"ן; עריכת הסכמים לרבות הסכמים לרכישת נדל"ן, הסכמי עבודה וכדומה.

ביצוע פעולות משפטיות ברומניה, הן חיוניות ולעיתים תנאי הכרחי לביצוע פעולה. לדוגמא, בהקמת חברה רומנית, קיימת חשיבות רבה למתן כתובת רשומה של החברה. מצד שני, כתובת שהיא דירה בבניין משותף, דורשת אישור האדמיניסטרטור של הבניין, וזוהי רק דוגמא להמחשה.

כאמור, על חברה אשר מתחילה פעילותה ברומניה, להיעזר בייעוץ אמין ושוטף של אנשי מקצוע אשר מצויים בנבכי ההליכים הרומניים שאינם זהים להליכים המוכרים לנו בישראל, וכל הליך או פעולה צריכים להתבצע על פי הדין.

ניהול חברה רומנית צריך להתבצע כדבעי, לרבות דיווחים שוטפים, מינוי בעלי תפקידים דרושים לרבות מינוי אדמיניסטרטור שהוא בעל תפקיד חשוב ביותר שאינו מוכר בדין הישראלי, תשלומי המיסים השוטפים (ברומניה מיסוי עסקים עומד על 16% בלבד, אם כי קיימות מגבלות אחרות שיש ליתן עליהן את הדעת) ועוד שלל רכיבים חשובים.

יש לזכור כי בפן המיסויי, עצם התשלום ברומניה, אינו מונע את תשלום המס בישראל, ועל כן, חשוב להיעזר ברואי חשבון או יועצי מס שיבצעו סוגיית תיאום המס בין ישראל לרומניה.

תרבות הניהול הרומנית הינה נדבך חשוב ואף מכריע. יש לכבד תרבות הניהול הרומנית השונה בתכלית מתרבות הניהול הישראלית. בניהול הרומני, למרות מה שלימדו אותנו לחשוב, חשוב לבצע הכול "לפי הספר", ובעיקר כל הקשור לתשלומים השוטפים לרשויות השונות, לרבות תשלומי המיסים. חוב מס על חברה, יכול להיות בעל השלכות קשות ולכן חשוב לנהוג בזהירות משנה בהתנהלות השוטפת ברומניה. כמובן שלתרבות ניהול זו השלכות נוספות בכל הקשור להתנהלות מול העובדים, הלקוחות, הספקים ושאר נותני השירותים.

משפטית, ככל שפעולות נדרשות נעשות על פי המחויב בדין הרומני, הסיכונים מצטמצמים לסיכון העסקי הקיים בכל עסק. ברם, לפחות בפן המשפטי, חשוב לבצע הפעילות ללא כל סיכון מיותר ועל פי הנדרש, במיוחד לאור העובדה שלחברות רבות, רומניה אינה המקום הטבעי עבורן.

יחד עם זאת, יש לזכור, כי הרשויות ברומניה מעודדות השקעה זרה ופעילות כלכלית, ועל כן אין כל סיבה שלא לפעול כמתחייב על פי הדין.

* הכותב הינו עורך דין ומגשר ממשרד שרון כהן ושות', העוסק בין היתר בליווי משפטי ועסקי ברומניה, וכן במשפט אזרחי – מסחרי וקניין רוחני בישראל.


* אין לראות האמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ואין לראות בדברים אלה משום מצג כלשהו ביחס לשוק הרומני, ויש לראות בכתוב כהסבר כללי בלבד, המתבסס על פרסומים גלויים.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הקמת חברות ברומניה- דגשים מעשיים למשתמש

עו"ד שרון כהן לאור ההתפתחות הכלכלית המתרחשת ברומניה, נדרשים תושבים זרים, ביניהם ישראלים, להקים חברות רומניות לצורך ביצוע פעולותיהם השוטפות. במאמר זה אסקור בקליפת האגוז בלבד סוגיות בענייני חברות ברומני

השקעות נדל"ן ברומניה, מגמות חדשות

עו"ד שרון כהן מזה שנים משקיעים זרים שמים את יהבם בהשקעות נדל"ן ברומניה, בהם ישראלים רבים. בשנים האחרונות בכלל ובשלוש השנים האחרונות בפרט, עברה רומניה פיתוח כלכלי מואץ בתחומים רבים כאשר הנדל"ן הוא אחד

השקעות ברומניה- דגשים מעשיים למשתמש

סוגיות בענייני השקעות ברומניה עו"ד שרון כהן ישראלים רבים השקיעו ומשקיעים ברומניה, בעיקר בתחום הנדל"ן, אך לא רק. רומניה, הפגינה בשנים האחרונות יציבות כלכלית, מגמה יציבה של עליית מחירים והיא נחשבת לאחת

bottom of page