top of page

צעדים ראשונים לחברה הישראלית הנכנסת לשוק הרומני

עו"ד שרון כהן


מהלך של כניסת חברות ישראליות לפעילות בשוק הרומני מצריכה הקפדה, עבודת שטח ויכולת היכרות עם השוק הרומני.


עם ההתפתחות הכלכלית המתרחשת ברומניה, הזדמנויות עסקיות רבות נקרות בדרכן של חברות ישראליות קטנות וגדולות אשר עומדות להתחיל עבודתן ברומניה. בחלק מן המקרים, אנשי קשר בעלי היכרות עם השוק הרומני, מציעים לחברות ישראליות כי יתחילו פעילותן במדינה ואף מציעים להתקשר עימן בהסכמי בלעדיות ו/או שותפות.

דרך זו איפוא היא מקובלת ונעשית רבות ביחסי המסחר שבין שתי המדינות. יחד עם זאת, כניסת חברה ישראלית לשוק חדש הינו צעד משמעותי הדורש תכנון קפדני ונכון על מנת שהתוצאות העסקיות תהיינה אופטימליות מחד, וכי הדבר ייעשה על פי הדרוש בהתאם לחוק הישראלי והרומני מאידך.


בקצרה בלבד, אסקור מספר נושאים חשובים שעל חברה ישראלית לדעת ולבצע בטרם כניסתה לשוק הרומני.



א. הגעה לרומניה. מומלץ כי בעלי החברה הישראלית יגיעו בעצמם לרומניה לצורך התרשמותם מן המדינה, הפעילות הכלכלית בה בכלל, והפעילות הכלכלית הרלוונטית לחברה בפרט. גם אם בעלי החברה או מקבלי ההחלטות אינם דוברי השפה או שהם מעדיפים להתרכז בפן המקצועי בלבד, רצוי כי יתרשמו מרומניה ויבחנו בעצמם הפעילויות העסקיות בה על פי מיטב שיקול דעתם.


ב. בחינת הצורך המעשי של החברה ברומניה. כך, על חברה לבצע תכנון ראוי של הצרכים האמיתיים של החברה ברומניה. כחלק מתכנונים אלה על החברה לתכנן ולו ברמה הראשונית האם היא זקוקה לנציגות אדמניסטרטיבית בלבד? האם היא חפצה במחסנים לצרכי אחסנה? האם ברצונה להקים מפעל? האם פעילותה תהיה יבוא בלבד מן הארץ? וכו'. שאלות ראשוניות אלה הן קריטיות הואיל והן עשויות להשפיע בצורה דרמטית על היקף הפעילות ועומק חדירתה של החברה לשוק, דבר שיש לו השלכות על תחומים רבים מעבר להיקף ההשקעה.

ג. מיקום הנציגות. בחירת המיקום תהיה מושפעת רבות מן השאלות שלעיל. כך, לאור עליית המחירים בבוקרשט ברור כי עלות שכירת מקום הכולל מחסנים / מפעלים והעסקת עובדים תהיה גבוהה מאשר מחוץ לעיר בהתאם לאזורים השונים. מאידך, קיים שיקול חשוב של מרכז העסקים הפורה והמרכזי שקיים בבוקרשט. כמו כן, בהתאם לאופי פעילות החברה, עליה ליתן הדעת להוצאות שינוע והובלה ככל הצורך דבר שישפיע על בחירת המיקום.


ד. שמרו היטב על החברה הישראלית. כאשר מדובר בנציגות של חברה ישראלית קיימת, יש לשמור מכל משמר על החברה הקיימת בישראל ולא לחשוף אותה לסיכונים והתחייבויות מיותרים כתוצאה מן הכניסה לשוק הרומני, ולכן ראוי כי הדבר ייעשה בליווי אנשי מקצוע.


ה. ליווי של יועצי מס מיומנים. הפקת רווחים מחו"ל ככלל אינה פוטרת מתשלום מס בישראל בגין הכנסות אלה. ולכן, על חברה לפעול מול יועצי מס, רואי חשבון ועורכי דין הבקיאים בתחום על מנת שהדברים יעשו על פי דיני המיסים ברומניה מחד, והדין הישראלי מאידך.


ו. מערך הסכמים. עם כניסת חברה לפעילות בחו"ל, עליה לבצע מערך הסכמים שיסדיר חדירתה לשוק. חוזים אפשריים הם בין החברה הישראלית ובין הנציגים בחו"ל, בין החברה בחו"ל לספקים ולגורמים השונים עמם יפעלו וכו'. מערך הסכמים אלו ראוי כי יתבצע בטרם התחלת הפעילות העסקית השוטפת.

ז. הקמת חברה. פעמים רבות לאור יעוץ של יועצי מס ורואי חשבון, הנ"ל ממליצים כי לצורך פעילות החברה ברומניה, תוקם חברה רומנית. לצורך הקמת חברה רומנית ישנם מספר שלבים שיש לבצע, כאשר בטרם הקמת חברות אלה יש לבחון היקף הפעילות ואופי הפעילות בהתאם להגדרות והקטגוריות השונות על פי הדין הרומני, כאשר לקטגוריות מסוימות השלכות דרמטיות על היקף המס. זה המקום לציין כי ניתן בפרוצדורה מסוימת לבצע את הקמת החברה מישראל ללא צורך הגעת אותו נציג החברה לרומניה בשלב הראשון.


ח. ניהול שוטף נכון. עם הקמת החברה, שכירת המקום, התחלת הפעילות וביצוע ההסכמים הדרושים, ראוי ומומלץ לבצע הניהול השוטף כדבעי באמצעות אנשי מקצוע מקומיים הבקיאים בתחום.

האמור לעיל הוא בבחינת דגשים מאוד לא ממצים, הואיל ועם פתיחת נציגות בחו"ל בכלל וברומניה בפרט ישנה מערכת שיקולים שלמה שיש לבצע מעבר לפן העסקי גרידא, כמו גם לבחון היטב ההשלכות המשפטיות עם כניסת חברה לשוק הרומני.


כך או כך, על החברות הישראליות לפעול מתוך שיקול דעת ואחריות בכל הקשור למהלך מסוג זה.


· הכותב הינו עורך דין ומגשר ממשרד שרון כהן ושות', העוסק במשפט אזרחי – מסחרי, קניין רוחני וכן בליווי וייצוג משקיעים בעסקאות ברומניה.

· ליצירת קשר עם הכותב ניתן לפנות לאתר הבית : www.sc-lawoffice.com.

· אין לראות האמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ואין לראות בדברים אלה משום מצג ו/או חוות דעת כלשהי ביחס לדיני רומניה ו/או לשוק הרומני אלא כהסבר כללי בלבד לא מחייב.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הקמת חברות ברומניה- דגשים מעשיים למשתמש

עו"ד שרון כהן לאור ההתפתחות הכלכלית המתרחשת ברומניה, נדרשים תושבים זרים, ביניהם ישראלים, להקים חברות רומניות לצורך ביצוע פעולותיהם השוטפות. במאמר זה אסקור בקליפת האגוז בלבד סוגיות בענייני חברות ברומני

השקעות נדל"ן ברומניה, מגמות חדשות

עו"ד שרון כהן מזה שנים משקיעים זרים שמים את יהבם בהשקעות נדל"ן ברומניה, בהם ישראלים רבים. בשנים האחרונות בכלל ובשלוש השנים האחרונות בפרט, עברה רומניה פיתוח כלכלי מואץ בתחומים רבים כאשר הנדל"ן הוא אחד

השקעות ברומניה- דגשים מעשיים למשתמש

סוגיות בענייני השקעות ברומניה עו"ד שרון כהן ישראלים רבים השקיעו ומשקיעים ברומניה, בעיקר בתחום הנדל"ן, אך לא רק. רומניה, הפגינה בשנים האחרונות יציבות כלכלית, מגמה יציבה של עליית מחירים והיא נחשבת לאחת

bottom of page